Saftiga vanillj och kanelbullar

Det finns väl egentligen inget godare än riktigt saftiga bullar med mycket smör och scoker.
 
 
 
 
 
 
Ingredienser:
ca 25 st bulla/ två rullar
75 g smör
2.5 dl mjölk fingervarm 37°C
25g (1/2 pkt) jäst
1 dl strösocker
1/2 tsk salt
7 dl mjöl
 
Vaniljfyllning:
ca 100 g mjukt smör
1 1/2 dl ströscoker
1-2 dl vaniljpulver känns efter själv jag använder extra av allt
 
Kanelfyllning:
ca 100 g mjukt smör
1 1/2 dl ströscoker
1 dl vaniljpulver känns efter själv jag använder extra av allt
1/2 dl kanel
 
1. Börja med att smula ner jästen i skålen.
2. Tillsätt den fingervarma mjölken och rör om.
3. Tillsätt sedan smör i bitar, socker och salt.
4. Sist tillsätt mjölet luftigt skaka in måtet medan du rör ner mjölet. Det kan vara bra att spara 1/2 dl till utbakning.
5. Arbeta degen kraftigt, cirka 5 minuter med maskin eller 10 minuter för hand, tills den känns smidig.
6. Låt degen jäsa i 30 minuter under bakduk.
7. Knåda degen lätt på mjölat bakbord. Dela sedan degen i två delar och kavla ut varje del till en avlång kaka.8. Bre sedan ut smör på varje deg och strö över sockret. Tillsist tillsätter du vanilj och kanel på degen.
9. Rulla ihop de två degarna och skär ut bullarna.
10. Låt bullarna jäsa under bakduk i 40 min.
11. Pensla på ägg och ställ in i ungnen på 225-250°C. Låt bullarna stå inne i 5-10 minuter, bra att hålla koll på dem!
 
Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

gott




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0